Hej!

Jag ska till Kina (Peking, Chongching, Chengdue och Shanghai). Är det nån som vet vart man kan handla pärlor i någon av dessa städer?

Tack på förhand!

Pärlpullan

Visningar: 36

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Åhhh blir så avis!!!

Jag var i Peking för 3 år sedan och besökte alla de kända marknaderna; silk market, pearl market (gillade inte) och så ytterligare en som jag naturligtvis glömt namnet på nåt kinesiskt, hmm

Vi tillbringade mest tid på SIlk Market (övriga resesällskapate sydde upp kostymer och dy likt där) och alltså handlade jag mest där. Vi var där under lågsäsong (januari) och hade inga problem att pruta där. Men jag har förstått att andra tider på året så är det väääldigt mycket folk där och det kan vara svårt att pruta (och få plats, hihi)

Mitt bästa prutningstips var att säga att jag var tillverkade smycken själv och sålde, då förstod de att jag inte var lätt att lura (som turister som kanske bara köper lite pärlor för att de är fina)

Köpte mest sötvattenspärlor och halvädelstenar på sträng (runda, nuggest och chips) 

Har för mig att jag gav ca 4-5 kr /sträng för sötisar (nugget och toppborrade - fina) och ca 10-15 kr /sträng för halvädelstenarna... Kanske kan man få ännu bättre pris men jag var väldigt nöjd iaf. Det jag ångrar att jag inte köpte (glömde helt bort i shoppinglyckoruset) var organzapåsar.

väskan var TUNG när vi reste hem vill jag lova :) 

Trevlig resa!

Svara på diskussionen

RSS

Tävling

Dags att rösta i tävlingen! Omröstning

BESÖK VÅRA SPONSORER

Annonsera på Nätverket Inspira